Vrachtwagenheffing in aantocht per 1 juli 2026

Het demissionair kabinet wil per 1 juli 2026 de vrachtwagenheffing, een soort kilometerheffing, invoeren. Wat is dat voor heffing? Hoe kunt u zich op de vrachtwagenheffing voorbereiden?

Voormalig minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd over de in te voeren vrachtwagenheffing. De invoering ervan verloopt volgens planning en het demissionair kabinet streeft ernaar de heffing per 1 juli 2026 in te voeren.

Door de vrachtwagenheffing moeten binnen- en buitenlandse bedrijfsauto’s van meer dan 3.500 kilo een heffing per verreden kilometer betalen. De hoogte van de heffing is onder meer afhankelijk van de CO2 -uitstoot. De heffing gaat gelden voor alle snelwegen en een aantal provinciale wegen. Als de vrachtwagenheffing is ingevoerd, verdwijnt het eurovignet. De Belastingdienst gaat bezitters van een vrachtwagen op de hoogte brengen vanaf wanneer er geen eurovignet meer nodig is. Naast de afschaffing van het eurovignet wordt de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtwagens verlaagd.

De inning van de vrachtwagenheffing geschiedt digitaal via een geselecteerd aantal toldienstaanbieders. Eigenaren van een vrachtwagen kunnen terecht bij de Hoofddienstaanbieder (HDA) of bij een EETS-aanbieder. De HDA opereert alleen in Nederland en is verplicht iedere aanmelder te accepteren. EETS-aanbieders hebben het voordeel dat ze de vrachtwagenheffing ook in andere EU-landen kunnen verwerken. De eigenaar van de vrachtwagen heeft dan maar met één contractpartij te maken, hoeft ook maar één boordapparaat per vrachtwagen in te laten bouwen en krijgt ook maar één factuur.

De vrachtwagenheffing wordt namelijk digitaal geïnd door de inbouw van speciale apparatuur. Om dit te realiseren worden boven het wegennet portalen gebouwd, die in contact worden gebracht met de apparatuur in de vrachtwagens bij het passeren ervan. Bezit u een of meer vrachtwagens, houd er dan rekening mee dat u het komende jaar uw vrachtwagens van de vereiste apparatuur moet laten voorzien. Aanbieders ervan zullen u ongetwijfeld tijdig benaderen, maar ga zelf op onderzoek uit als dit onverhoopt niet gebeurt.

In de brief aan de Tweede Kamer meldt de minister dat de vrachtwagenheffing na invoering zal worden gemonitord. Zo zal onder meer worden bijgehouden of en hoeveel sluipverkeer de vrachtwagenheffing oplevert op routes waar geen heffing betaald hoeft te worden. De minister meldt dat zo nodig extra maatregelen kunnen worden genomen om dit sluipverkeer te verminderen.

De opbrengst van de vrachtwagenheffing zal deels worden gebruikt voor subsidies, zo meldt de minister. Op deze manier wordt ook het vrachtverkeer verduurzaamd. Onder meer de subsidieregeling Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) en de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf worden via de heffing van middelen voorzien.

Er komt in het najaar van 2025 ook een nieuwe regeling die transportbedrijven inzicht biedt in de CO2 -uitstoot, de gereden kilometers en de beladingsgraad van hun wagenpark. Ondernemers die zich voor de regeling aanmelden, kunnen via een adviseur de data van hun wagenpark vergelijken met die van de concurrent, om zodoende te bezien of en waar er verbeteringen mogelijk zijn.

Meer weten over MN adviseurs & accountants of hulp nodig? Kijk op mnadviseurs.nl en/of neem gerust contact met ons op onder T: 0031 85 0401120 of E: info@mnadviseurs.nl

* Wij streven ernaar om middels de nieuwsberichten op deze website correcte en actuele informatie te verschaffen, maar kunnen niet garanderen dat die informatie na verloop van tijd nog steeds juist, volledig en actueel is. Wij aanvaarden dan ook geen aansprakelijkheid voor de gevolgen van handelen of nalaten op grond van de inhoud van de nieuwsberichten

 

MN_Vrachtwagenheffing_in_aantocht_FB.jpg

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief. 

Voor meer informatie verwijzen wij naar onze Privacy Statement
*  Website URL
Inschrijven

Deze website is gemaakt door  websignaal.png