Vergoeden van laadkosten elektrische auto, hoe werkt dat?

Onderzoek toont aan dat veel werkgevers de laadkosten van een elektrische auto van hun medewerkers vergoeden. Hoe werkt dat fiscaal als u de laadkosten van werknemers voor uw rekening neemt?

Uit onderzoek blijkt dat 63% van de ondervraagde bedrijven de laadkosten van elektrische auto’s voor zijn rekening neemt. Bij werkgevers met leaseauto’s is dat percentage nog hoger, namelijk 75%. Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder bijna 400 bedrijven, laat daarnaast zien dat 44% van de werkgevers actief de keuze voor een elektrische auto stimuleert en dat in ongeveer 30% van de gevallen het thuis installeren van een oplaadpunt mogelijk wordt gemaakt door de werkgever. Maar hoe werkt dat fiscaal als u de laadkosten van de elektrische auto’s van werknemers voor uw rekening neemt?

Fiscaal is het belangrijk dat er een groot verschil is tussen het vergoeden van laadkosten aan een werknemer die een eigen elektrische auto heeft en een werknemer met een elektrische auto van de zaak. Omdat inmiddels een op de drie leaseauto’s elektrisch is, is de kans groot dat u hiermee te maken heeft.

Bij een auto van de zaak mag de werkgever alle laadkosten onbelast vergoeden. Ook opladen bij het bedrijf kan zonder belastinggevolgen plaatsvinden. Als u laadkosten thuis of elders vergoedt, is het wel belangrijk dat u de werkelijke kosten vergoedt die de werknemer heeft.

Als u de kosten voor een oplaadpunt bij de werknemer thuis vergoedt, is er geen sprake van een belast loonvoordeel. Dat is mogelijk wel het geval als de werknemer de laadpaal bij uitdiensttreding niet aan u hoeft terug te geven. De waarde die het laadpunt op dat moment heeft, vormt dan loon.

Bij een werknemer die een eigen elektrische auto heeft, ligt het anders. Waarschijnlijk geeft u deze werknemer een kilometervergoeding voor de reiskosten die er worden gemaakt, ook voor woon-werkverkeer. Als deze vergoeding € 0,23 per kilometer is (het fiscaal maximaal toegestane bedrag), dan mag u niet daarnaast ook nog een onbelaste vergoeding geven voor de kosten van opladen. Ook mag u de werknemer de auto niet gratis laten opladen op de werkplek. Alle kosten die u vergoedt, mogen samen maximaal € 0,23 per kilometer zijn. Als uw vaste kilometervergoeding lager is dan dit bedrag, dan heeft u dus nog wel ruimte om daarnaast oplaadkosten onbelast te vergoeden. Als de maximale onbelaste vergoeding wordt overschreden, dan kunt u er wel voor kiezen om de overschrijding in de vrije ruimte van de werkkostenregeling onder te brengen, zodat de werknemer hierover geen belasting betaalt.

Ook voor de kosten van het installeren van een laadpunt bij de werknemer thuis, geldt dat deze in de kilometervergoeding zijn opgenomen. U kunt desgewenst deze kosten ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling laten komen, om te voorkomen dat de werknemer daarover belasting moet betalen. Ook hier geldt dat als de werknemer de laadpaal niet hoeft in te leveren bij uitdiensttreding, er sprake is van belast loon ter grootte van de waarde op dat moment.

Meer weten over MN adviseurs & accountants of hulp nodig? Kijk op mnadviseurs.nl en/of neem gerust contact met ons op onder T: 0031 85 0401120 of E: info@mnadviseurs.nl

* Wij streven ernaar om middels de nieuwsberichten op deze website correcte en actuele informatie te verschaffen, maar kunnen niet garanderen dat die informatie na verloop van tijd nog steeds juist, volledig en actueel is. Wij aanvaarden dan ook geen aansprakelijkheid voor de gevolgen van handelen of nalaten op grond van de inhoud van de nieuwsberichten

 

Electrische_auto.jpg

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief. 

Voor meer informatie verwijzen wij naar onze Privacy Statement
*  Website URL
Inschrijven

Deze website is gemaakt door  websignaal.png